• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1 (1396)
شماره شماره 1
بهار 1396
دهقانی, مرضیه, عرفان پور, محسن. (1396). واکاوی طبقه‌بندی علوم و دلالت‌های آن برای برنامه درسی. فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1(1), 64-81.
مرضیه دهقانی; محسن عرفان پور. "واکاوی طبقه‌بندی علوم و دلالت‌های آن برای برنامه درسی". فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1, 1, 1396, 64-81.
دهقانی, مرضیه, عرفان پور, محسن. (1396). 'واکاوی طبقه‌بندی علوم و دلالت‌های آن برای برنامه درسی', فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1(1), pp. 64-81.
دهقانی, مرضیه, عرفان پور, محسن. واکاوی طبقه‌بندی علوم و دلالت‌های آن برای برنامه درسی. فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1396; 1(1): 64-81.

واکاوی طبقه‌بندی علوم و دلالت‌های آن برای برنامه درسی

مقاله 6، دوره 1، شماره 1، بهار 1396، صفحه 64-81  XML اصل مقاله (351 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مرضیه دهقانی ؛ محسن عرفان پور
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین نیازمند جاری شدن مبانی این تمدن در سامان تربیتی آن نظام است. برنامه درسی که تحقق اهداف کیفی این سامان تربیتی را برعهده‌دارد، بدون توجه به این مبانی و غایات، تربیت را نمی‌تواند، نظام بخشد یکی از مسائلی که ذیل مبانی معرفت‌شناختی این تمدن  بررسی می‌گردد، طبقه‌بندی علوم است. این تحقیق سعی در بررسی ماهیت طبقه‌بندی ازنظر فلسفه اسلامی و یافتن نتایج آن در برنامه درسی دارد. روش این تحقیق به‌صورت توصیفی –تحلیلی است که با نگاه تحلیلی –استنتاجی به آورده‌های این مطلب برای برنامه درسی اندیشیده است. لذا نخست به بررسی طبقه‌بندی علوم از منظرهای گوناگون پرداخته می‌شود. سپس ضمن معرفی برنامه درسی، به آثار طبقه‌بندی علوم در ماهیت رشته برنامه درسی و دلالت آن در عناصر هدف، محتوا و سازمان‌دهی آن و راهبردهای یاددهی-یادگیری، پرداخته می‌شود. در پایان، ضمن بحث و نتیجه‌گیری چنین استدلال می‌شود که در مطالعات مرتبط، باید فهم دقیق و سنجیده‌ای نسبت به موضوع طبقه‌بندی علوم حاصل شود. بدون توجه به این مطلب برنامه درسی فاقد نگاهی منسجم و هم آهنگ نسبت به علوم می‌گردد، درنتیجه تصویری از هستی که توسط این برنامه به مخاطب ارائه می‌شود، تصویر ناقص هست که هماهنگی حاکم بر فضای هستی را دارا نیست.
کلیدواژه‌ها
طبقه‌بندی علوم؛ فلسفه اسلامی؛ معرفت شناختی؛ برنامه درسی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 8
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.