دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین نیازمند جاری شدن مبانی این تمدن در سامان تربیتی آن نظام است. برنامه درسی که تحقق اهداف کیفی این سامان تربیتی را برعهدهدارد، بدون توجه به این مبانی و غایات، تربیت را نمیتواند، نظام بخشد یکی از مسائلی که ذیل مبانی معرفتشناختی این تمدن بررسی میگردد، طبقهبندی علوم است. این تحقیق سعی در بررسی ماهیت طبقهبندی ازنظر فلسفه اسلامی و یافتن نتایج آن در برنامه درسی دارد. روش این تحقیق بهصورت توصیفی –تحلیلی است که با نگاه تحلیلی –استنتاجی به آوردههای این مطلب برای برنامه درسی اندیشیده است. لذا نخست به بررسی طبقهبندی علوم از منظرهای گوناگون پرداخته میشود. سپس ضمن معرفی برنامه درسی، به آثار طبقهبندی علوم در ماهیت رشته برنامه درسی و دلالت آن در عناصر هدف، محتوا و سازماندهی آن و راهبردهای یاددهی-یادگیری، پرداخته میشود. در پایان، ضمن بحث و نتیجهگیری چنین استدلال میشود که در مطالعات مرتبط، باید فهم دقیق و سنجیدهای نسبت به موضوع طبقهبندی علوم حاصل شود. بدون توجه به این مطلب برنامه درسی فاقد نگاهی منسجم و هم آهنگ نسبت به علوم میگردد، درنتیجه تصویری از هستی که توسط این برنامه به مخاطب ارائه میشود، تصویر ناقص هست که هماهنگی حاکم بر فضای هستی را دارا نیست.