دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجّه به مولّفههای تفکّر انتقادی در سندِ برنامهی درسی ملی صورت گرفته است. جامعهیِ آماری تحقیق، سند برنامهی درسی ملی میباشد که، با توجّه به ماهیّت تحقیق 5 بخش از سند، بهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایجِ تحلیلِ داده حاکی از توجّه نسبی سند به مولّفههای تفکّر انتقادی است. در بخش مبانی فلسفی و علمی، بیشترین ضریب اهمیّت مربوط به مولّفه خود تنطیمی، دربخش اصولحاکم بر برنامههایِدرسی و تربیتی، بیشترینضریب اهمیّت بهمولّفهی تحلیل، در بخش رویکرد و جهت گیری کلی، بیشترین ضریب اهمیّت به مولّفهی ارزشیابی، در بخش الگوی هدفگذاری، بیشترین ضریب اهمیّت به مولّفهیِ ارزشیابی، و در بخش حوزههای یادگیری، بیشترین ضریب اهمیّت به مولّفهی تحلیل اختصاص داده شده است. همچنین بهصورت کلی بیشترین ضریب اهمیّت مربوط بهمولّفه تحلیل است و سایر مولّفهها دارای ضریب اهمیّت کمتر بودند. این بدین معنی است که، در سندِ برنامهیِ درسیِ ملّی توجّه متعادلی به مولّفههای تفکّر انتقادی نشده است. با توجّه به یافتههای پژوهشحاضر، بازنگریِ در برنامهیِ درسی، در راستای توجّه بیشتر به مولّفههای تفکّر انتقادی ضروری بهشمار میآید.
جوادی پور, محمد, خزائی, لیلا, & یادگاری, ساره. (1396). بررسی جایگاه آموزش تفکّر انتقادی در سند برنامهیِ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1(1), 82-92.
MLA
محمد جوادی پور; لیلا خزائی; ساره یادگاری. "بررسی جایگاه آموزش تفکّر انتقادی در سند برنامهیِ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران", فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1, 1, 1396, 82-92.
HARVARD
جوادی پور, محمد, خزائی, لیلا, یادگاری, ساره. (1396). 'بررسی جایگاه آموزش تفکّر انتقادی در سند برنامهیِ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران', فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1(1), pp. 82-92.
VANCOUVER
جوادی پور, محمد, خزائی, لیلا, یادگاری, ساره. بررسی جایگاه آموزش تفکّر انتقادی در سند برنامهیِ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1396; 1(1): 82-92.