1
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2
مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
این مقاله در پی دستیابی بهرویکردی اجتماعی در تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه اسلام است. بهدنبال این هدف، با روشی تحلیلی بهبررسی دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس میپردازد و مؤلّفههای اجتماعی از هویّت انسان که، در ارتقایِ اخلاقی او مؤثر هستند را استنتاج کرده و با عنوانهای ارتباط، حفظ و تعلّق به هویّت جمعی و گفتوگو معرفی میکند. سپس با نقد تطبیقی میان سه دیدگاه مذکور و دیدگاه اسلام – که مبتنی بر آراء تفسیری علامه طباطبایی انتخاب شده- امکان استفاده از این مؤلّفهها را بررسی کرده و سپس مفهومپردازی جدیدی از این مؤلّفهها را ارائه میدهد. مقاله با استنتاج قابلیتهایی مبتنی بر این مؤلّفهها به روش تحلیلی فرا رونده، طرحی نو را در تربیت اخلاقی تبیین میکند. طبق این طرح لازم است برای تربیت اخلاقی، پرورش یازده قابلیت ارتباطی، پنج قابلیت مربوط به تعلق به هویّت جمعی و پنج قابلیت مربوط به گفتوگو مورد توجّه کارگزاران تربیتی قرار گیرد.
قاسمی, مریم, َشرفی, محمدرضا, ایروانی, شهین, & سجادی, سید مهدی. (1396). رویکرد اجتماعی بهتربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهومپردازی مؤلّفههای دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس. فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1(1), 93-114.
MLA
مریم قاسمی; محمدرضا َشرفی; شهین ایروانی; سید مهدی سجادی. "رویکرد اجتماعی بهتربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهومپردازی مؤلّفههای دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس", فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1, 1, 1396, 93-114.
HARVARD
قاسمی, مریم, َشرفی, محمدرضا, ایروانی, شهین, سجادی, سید مهدی. (1396). 'رویکرد اجتماعی بهتربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهومپردازی مؤلّفههای دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس', فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1(1), pp. 93-114.
VANCOUVER
قاسمی, مریم, َشرفی, محمدرضا, ایروانی, شهین, سجادی, سید مهدی. رویکرد اجتماعی بهتربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهومپردازی مؤلّفههای دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس. فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت, 1396; 1(1): 93-114.